سفارش تبلیغ
صبا ویژن



از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]

منظور از لوح محفوظ چیست؟

سوال :منظور از لوح محفوظ چیست؟
پاسخ : لوح محفوظ  مرتبه ای از علم الهی است که آنچه در آن نوشته شده به هیچ وجه دگرگونی در آن راه ندارد و کاملا محفوظ است. در مقابل آن لوح  محو و اثبات  به مرتبه ای گفته می شود که چیزی در آن نوشته شود و سپس محو گردد و به جای آن چیز دیگری نوشته شود.
این سخن را به نوع دیگر می توان بیان کرد و آن این که علم خداوند دارای دو مرحله است  علم به مقتضیات و علل ناقصه  و  علم به علل تامه  آنچه مربوط به مرحله دوم است و از آن به  ام الکتاب  و  لوح محفوظ  تعبیر می شود و آنچه مربوط به مرحله اول است به  لوح محو و اثبات  تعبیر می گردد. وگرنه لوحی در گوشه ای از آسمان گذارده نشده که چیزی در آن بنویسند و یا محو کنند.)ر.ک: تفسیر نمونه, ج 01, ص 242, ج 42, ص 841 و ج 5, ص 172, ج 8, ص 823 و تفسیر المیزان, ج 31 , ص 331 و ج 2, ص 22(.



کلمات کلیدی : لوح محفوظ-محو و اثبات، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:17 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید