سفارش تبلیغ
صبا ویژن



هرکه کاردان باشد، فرمانروایش او را دوست خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]

آیا ابلیس فرزند دارد اگر هست نام یکی را بنویسید؟

سوال :آیا ابلیس فرزند دارد اگر هست نام یکی را بنویسید؟
پاسخ :1. از جمله آیاتی که بدین موضوع اشاره کرده اند, آیات 05 و 15 سوره مبارک کهف است. در آیات مزبور آمده است:  و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس کان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه و ذریته اولیاء من دونی و هم لکم عدو بئس للظالمین بدلاه ما اشهدتهم خلق السموات والارض...  در این دو آیه شریف, هم به ذریه ابلیس تصریح شده و هم ضمیر جمع در  اشهدتهم  به آنان باز می گردد.
2. این که منظور از ذریه در آیه مزبور فرزندان ابلیس است یا پیروان او میان مفسران اختلاف دیدگاه وجود دارد که اکثر به معنای فرزندان, عده کمی از آنها به معنای پیروان و بالاخره گروه سوم تلفیقی از فرزندان و پیروان گرفته اند )آلوسی, روح المعانی, ج 51,: ص 592(.
ولی با توجه به واژه ذریه که معنای صریح آن فرزندان است و معنای پیروان, مفهوم مجازی آن را تشکیل می دهد دیدگاه اکثر مفسران آن است که ذریه در این آیه شریف به معنای فرزندان است.
3. از آنجا که ابلیس از گروه جنیان بوده و با توجه به این که دسته مزبور از موجودات شبه مادی می باشند, زاد و ولد در آنها امری به نظر بعید نمی آید.
4. چون جنیان از موجودات پنهان از دید ما هستند هرگونه آگاهی ما از آنها به وسیله وحی یا به طور کلی کلمات منقول از معصومین است. در منابع مذکور نامی از فرزندان ابلیس برده نشده است.



کلمات کلیدی : ابلیس -فرزند، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:35 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید