سفارش تبلیغ
صبا ویژن



در کتاب نخستین نوشته شده است : ای پسر آدم! رایگان یاد ده؛ همان گونه که رایگان یاد گرفتی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

شرح حدیث \کسی که از زن اطاعت کند\

 

در پست 146 حدیثی از پیامبر ص از کتاب خصال صدوق نقل کردم که گویا باید در مورد آن توضیحی داده شود:

این توضیح از کتاب دکتر سید جواد مصطفوى نقل شده است.
عبدالله کاهلى گوید: به حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام ) عرض ‍ کردم : زن من با زن ابن مارد به تعزیه اى مى روند و من آنها را منع مى کنم . همسرم مى گوید: اگر رفتن به این مجالس حرام است ، ما را نهى کن تا دیگر نرویم ؛ ولى اگر حرام نیست ، چرا ما را نهى مى کنى ؟ اگر ما به این مجالس ‍ نرویم ، وقتى کسى از ما بمیرد، هیچکس به خانه ما نخواهد آمد. حضرت فرمود: درباره حقوق مومنین بر یکدیگر از من سوال مى کنى ؟ پدرم امام صادق (علیه السلام ) مادر من وام فروه (خواهرم یا جده مادریم ) را مى فرستاد تا در این گونه مجالس بروند و حقوق اهل مدینه را ادا کنند. وسائل ، ج 2، ص 890

پیداست که سوال و جواب در این روایت ، مربوط به تمام مجالس ‍ خانوادگى است که زنان در آن شرکت مى کنند و اختصاصى به مجلس عزا ندارد و سخن از رفت و آمدهاى مسلمین با یکدیگر است ، به هر عنوانى که باشد و این که هر رفتنى ، آمدنى دارد و چنانکه دیگران به مجالس شما مى آیند، شما هم به مجالس آنها بروید و این حکم اختصاصى به مردان ندارد، بلکه از پاسخ امام (علیه السلام ) دانسته مى شود، اگر زنى از اهل مدینه مریض مى شد یا مثلا از مکه برمى گشت ، یا مى مرد، حضرت همسرش را با ام فروه مى فرستاد، به منزل آنها بروند، اگر چه بیگانه باشند و اگر چه دعوت نکرده باشند، زیرا در این باره حضرت به اداء حقوق اهل مدینه استشهاد فرموده است یعنى حقوق مردان و زنان مومن بر یکدیگر به علاوه حق همسایه و فامیل .
مرحوم شیخ حر عاملى در جلد اول وسائل ، ص 375 احادیثى نقل مى کند به این مضمون که زنان را نباید اجازه داد تا به مجاس عزا و عروسى و حمام بروند و لباس نازک بپوشند، سپس در آخر خودش مى گوید: (( در احادیث مربوط به جنازه و تجارت انشاء الله خواهیم گفت که آن احادیث دلالت دارد بر اینکه : جایز است زنان به مجالس عزا و ادا حقوق مسلمین و مجالس ‍ نوحه گرى و تشییع جنازه بروند و اینکه حضرت فاطمه (علیها السلام ) و زنان ائمه ، به این مجالس مى رفته اند و این دلیل است بر آنچه ما در عنوان بحث گفتیم . )) (که حرمت بیرون رفتن زن از خانه در صورتى است که شک و تهمت و مفسده ئى در کار باشد) یعنى وضع لباس و اخلاق زن مورد شک و تردید باشد یا وضع زمان به گونه ئى باشد که آن زن یا شوهر مورد تهمت قرار گیرند یا جوانان هرزه بى بند و بار، در راه باشند یا در مجلس حرامى انجام گیرد و نهى از منکر ممکن نباشد و امثال این امور. 



کلمات کلیدی : رفتن زن به مراسم عروسی و عزا-اطاعت از زن

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 90/11/16:: 12:33 صبح

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید