سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ما را حقى است اگر دادند بستانیم و گرنه ترک شتران سوار شویم و برانیم هر چند شبروى به درازا کشد . [ و این از سخنان لطیف و فصیح است و معنى آن این است که اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهیم بود چنانکه ردیف شتر سوار بر سرین شتر نشیند ، چون بنده و اسیر و مانند آن . ] [نهج البلاغه]

عالم مثال و بدن مثالی یا برزخی

سوال :درباره عالم مثال و بدن مثالی یا برزخی توضیح دهید.
پاسخ :آنچه درعالم رؤیا می بینیم, دارای ابعاد و اندازه است  ولی ماده ندارد. بدن مثالی شبیه آن است. در عالم طبیعت, بدن, حجم, ابعاد, جرم و جسم دارد. در عالم رؤیا بدن طبیعی در بستر آرمیده است  ولی روح ما با آن بدن مثالی بدون جرم و دارای ابعاد در حال حرکت است. این را بدن مثالی می گویند. همه ما بعد از مرگ تا قیامت با چنین بدن مثالی همراه هستیم. بی تردید ما بدن مثالی را با علم و عمل خود می سازیم  یعنی تمام اعمال و حرکات ما در شکل گیری آن بدن مثالی دخالت دارد  برای مثال کسی می خواهد بدنش در قیامت شبیه یوسف)علیه السلام( باشد, می تواند با کردارش این کار را انجام دهد. اگر آن چه  حسنه  و زیبا است انجام دهد, آن بدن به شکل یوسف در می آید. چنانچه خدای ناکرده گناهان را مرتکب شود, بدن مثالی اش سیاه و بد چهره می گردد. آیه صدو ششم آل عمران که می فرماید:  یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ  سوره آل عمران)3(: آیه 601. به همین مسئله اشاره دارد. وضو نور است و انسان را نورانی می کند. وقتی در وضو صورت را می شویید, در واقع به خداوند عرض می کنید: خدایا از گناهانی که با صورتم انجام داده ام, توبه می کنم  صورتم را پاک گردان. هنگام شستن دست ها باید نیت این باشد که گناهان انجام شده با دست را ترک کنید و... . به هر حال, آنچه بدن مثالی انسان را می سازد ,اعمال و نیات و کارهایی است که هر لحظه انسان انجام می دهد.



کلمات کلیدی : عالم مثال - بدن مثالی - برزخی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/14:: 2:4 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید