سفارش تبلیغ
صبا ویژن



هر اندازه دانش انسان افزون گردد، توجّه وی نسبت به نفس خود، بیشترگردد و در ریاضت و اصلاح آن، کوشش بیشتری مبذول کند . [امام علی علیه السلام]

اخباریّین چه گروهی بودند؟

سوال :اخباریّین چه گروهی بودند؟
پاسخ :مسلمین از صدر اسلام برای استنباط احکام اسلامی در درجه اول به قرآن مجید رجوع کرده و می کنند, ولی تقریباْ مقارن با ظهور صفویه در ایران جریانی پیش آمد و فرقه ای ظاهر شدند که حق رجوع مردم عادی را به قرآن مجید ممنوع دانستند, مدعی شدند که تنها پیغمبر و امام حق رجوع به قرآن دارند, دیگران عموماً باید به سنت  یعنی اخبار و احادیث رجوع کنند.
این گروه همان طور که رجوع به قرآن را ممنوع اعلام کردند , رجوع به اجماع و عقل را نیز جایز ندانستند, زیرا مدعی شدند که اجماع ساخته و پرداخته اهل تسنن است, عقل هم به دلیل اینکه جایز الخطاست قابل اعتماد نیست, پس تنها منبعی که باید به آن رجوع کرد اخبار و احادیث است. از این رو این گروه  اخباریّین  خوانده شدند.
این گروه به موازات انکار حق رجوع به قرآن و انکار حجیت اجماع و عقل, اساساْ اجتهاد را منکر شدند, زیرا اجتهاد عبارت است از فهم دقیق و استنباط عمیق, و بدیهی است که فهم عمیق بدون به کار افتادن عقل و اعمال نظر نامیسّر است. این گروه معتقد شدند که مردم مستقماً { بدون وساطت گروهی به نام مجتهدین { باید به اخبار و احادیث مراجعه کنند, آنچنانکه عوامل الناس به رساله های عملیه مراجعه می کنند و وظیفه خود را در می یابند.
مجموعه آثار شهید مطهری ج02 { کلیات علوم اسلامی)اصول فقه(.



کلمات کلیدی : اخباریّین-اهل حدیث

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/14:: 2:10 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید