سفارش تبلیغ
صبا ویژن



دانش به فراوانی آموختن نیست، بلکه نوری است که در دل آنکه خدا هدایتش را بخواهد، می تابد . پس هرگاه در پی دانش بودی، ابتدا جوهره بندگی را در جانت بجوی و با به کار بستن دانش آن را به دست آور و فهم را از خدا بطلب تا به تو بفهماند . [امام صادق علیه السلام]

حوادث طبیعی

سوال : امروزه علم ثابت کرده است که حوادث طبیعی مانند سیل ، زلزله ، رعد و برق ،باران ، طوفان و نظایر آن همه دارای علل طبیعی شناخته شده اند . پس چگونه قرآن کریم این حوادث و پدیده ها را به خداوند نسبت می دهد ؟
پاسخ :  از آنجا که هر چیزی در این عالم است مستقیما یا غیر مستقیم مخلوق خداوند است ،قرآن کریم  وقوع این گونه حوادث را به خداوند نسبت می دهد .  گرچه در خود قرآن نیزعلل و اسباب واسطه گاه مستند این حوادث دانسته شده است .  هو الذی انزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم .  به بیان دیگر نباید میان علل طولی و علل عرضی اشتباه کرد .  برای پدید آمدن یک حادثه مجموعه ای از علل و شرایطلازم اند اما کافی نیستند .
 خداوند کریم خالق و آفریننده همه علل واسطه و لازم است و اراده او تمام کننده مجموعه  علتهاست و بدون اراده و چیزی روی نخواهد داد .  از این رو درست است که بگوئیم همه این حوادث را خدا پدید آورده است .  زیرا علل و اسباب آنها را پدید آورده و اراده خود را نیز به آنها افزوده است .  همچنین می توان گفت که این پدیده مستند به علل و اسباب طبیعی خوداند .
 تفسیر المیزان ج 9 ص 491, طباطبائی - سید محمد حسین



کلمات کلیدی : حوادث طبیعی، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:15 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید