سفارش تبلیغ
صبا ویژن



آن که خصومت را از حد درگذراند گناه ورزید ، و آن که در آن کوتاهى کرد ستم کشید ، و آن که ستیزه جوست نتواند از خدا ترسید . [نهج البلاغه]

اندیشه ثنویت , چگونه پدید آمده است؟

سوال :اندیشه  ثنویت , چگونه پدید آمده است؟
پاسخ :بشر و مخصوصاً نژاد آریا, از دیر باز پدیده های جهان را به دو قطب ) خوب ها -  بدها ها( تقسیم می کرده است. نور, باران, خورشید, زمین و بسیاری از چیزهای دیگر را در قطب خیرها و خوبها بشمار می آورده است  و تاریکی, خشکسالی, سیل, زلزله, بیماری, درندگی و گزندگی را در صف بدها و شرور جای می داده است. البته در این دسته بندی, بشر, خودش را مقیاس و محور تشخیص قرار می داده است  یعنی هر چه را که برای خویش سودمند می یافته,  خوب  می دانسته و هر چه را که برای خویش زیانمند می دیده,  بد  می نامیده است.
برای انسانهای پیشین این اندیشه پیدا شده است که آیا بدها و شرها را همان کسی می آفریند که خوبها و خیرها را پدید آورده است؟ یا آنکه خوبها را یک مبدأ ایجاد می کند و شرها را مبدأی دیگر؟ آیا خالق نیک و بد یکی است, یا جهان دو مبدأ و دو آفریننده دارد؟
گروهی چنین حساب کردند که آفریننده, خودش یا خوب است و نیکخواه, و یا بد است و بدخواه. اگر خوب باشد بدها را نمی آفریند, و اگر بد باشد خوبها و خیرها را ایجاد نمی کند. از این استدلال, چنین نتیجه  گرفتند که جهان دو مبدأ و دو آفریدگار دارد )ثنویّت(.
مجموعه آثار شهید مطهری ج1   عدل الهی, شهید مطهری



کلمات کلیدی : ثنویت -دو قطب، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:54 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید