سفارش تبلیغ
صبا ویژن



همه دانش به کار بستن آن است . [امام علی علیه السلام]

نقل حدیث یا جعل حدیث !!!

نقل حدیث یا جعل حدیث!!!

کان الله و لم یکن معه شی و الان کما کان

این مطلب در جواب یک شبهه ای است که در یک تالار گفتگو دیدم.مطلب این بود که به علامه طباطبایی ره نسبت جعل حدیث داده بودند!

شخصی بی اطلاع ادعا کرده بود که علامه ره در کتاب رسائل توحیدی خود حدیثی آورده است که در مجامع روایی شیعه وجود ندارد.ولی او به این مطلب توجه ندارد که پیدا نکردن دلیل بر نبودن نیست.قصد تو که اهانت است بدون جستجو نسبت می دهی که جعل حدیث صورت گرفته است. ولی این مطالبرا مطالعه کن تا بفهمی اشتباه کرده ای.

با بررسی ها و جستجوهایی که انجام شد این روایت در مجامع روایی وجود ندارد. البته قسمت اول این روایت کان الله و لم یکن معه شئ روایت است ولی دنباله آن چیز دیگری است.

أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ کَانَ اللَّهُ وَ لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ وَ لَمْ یَزَلْ عَالِماً بِمَا کَوَّنَ فَعِلْمُهُ بِهِ قَبْلَ کَوْنِهِ کَعِلْمِهِ بِهِ بَعْدَ مَا کَوَّنَ(توحید، ص 145-بحار الأنوار،  ج 54 ،ص 162)

و یا صدر روایت چیزی است ولی ذیل آن وَ هُوَ الْآنَ کَمَا کَانَ دارد.

وَ مَا رَوَاهُ عَنْ أَبِی إِبْرَاهِیمَ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمْ یَزَلْ بِلَا زَمَانٍ وَ لَا مَکَانٍ وَ هُوَ الْآنَ کَمَا کَانَ(توحید ،ص 179 –بحار الانوار ،ج 54 ،ص 284)

فیض کاشانی در کتاب کلمات مکنونه عبارت ألان کما کان را حدیث نمی داند بلکه می گوید:

جنید که حدیث «کان اللّه و لم یکن معه شى‏ء» شنید گفت: ألان کما کان و همانا این ضمیمه در حدیث مندرج است

«و کان اللّه» در آن از قبیل «و کان اللّه علیما حکیما» است. (کلمات مکنونة من علوم أهل الحکمة و المعرفة، النص، ص 33)

بعضی افراد هم تا چند منبع را می بینند و مطلبی را پیدا نمی کنند این حکم خود را به همه موارد سرایت داده که در بقیه موارد هم این مطلب وجود ندارد. به عبارتی دیگر چون آنها ندیده اند یعنی وجود ندارد، و بقیه افراد را محکوم به این می کنند که مطلب بدون سند ذکر کرده، جعل حدیث صورت گرفته است !

اما علامه طباطبایی (ره) به این روایت استناد کرده است.

ایشان روایت را از حضرت موسى بن جعفر (ع) که در توحید صدوق آمده نقل می کند.
کان الله و لا شى معه ، و هو الان کما کان.

خداوند (از ازل ) بوده و چیزى همراه او نبود و اکنون نیز چنین است . (رسائل توحیدى، ص 22) 

همچنین در جواب سوالی از معنای کان الله و لم یکن معه شی فرموده است:
این روایت را مرحوم شیخ صدوق در کتاب توحید از حضرت موسی بن جعفر نقل نموده و در ذیل آن آمده است:  هو الان کما کان. 1

همچنین محمد حسین طهرانی نیز در خصوص استادش چنین گفته است:

حضرت استاذنا العلامة آیة الله طباطبائی قدس الله نفسه الشریفه در کتاب توحید نسخه خطی حقیر ص 6 آورده اند که: کما فی حدیث موسی بن جعفر علیهما السلام: کان الله و لا شی معه و هو الان کما کان(روح مجرد، ص 192)

همچنین ملاصدرا این روایت را در مواردی در اسفار ذکر کرده البته بدون ذکر منبع روایت و عدم اشاره به روایت بودن آن.

ایشان در تفسیر خود بر قرآن این روایت را ذکر می کند که اصل روایت از پیامبر (ص) است.

(کان الله و لم یکن معه شئ )و موسی بن جعفر (ع) در ادامه روایت می فرماید و الآن کما کان.

و معنى رجوع الکل الیه سبحانه ألا انه بکل شی‏ء محیط- فانتبه یا ممکور حتى تشاهد ... معنى قوله تعالى أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ حیث قال جل من قائل: «تصیر»- بالصاد- و لم یقل: «تسیر»- بالسین-.

قال علیه السّلام: «کان اللّه و لم یکن معه شی‏ء» لما ذکر هذا النبوی عند أبى ابراهیم موسى ابن جعفر علیهم أفضل الصلوات الزکیات. قال: «الآن کما کان(تفسیر القرآن الکریم (صدرا)، ج‏3، ص 503)

معیت رتبیه

عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى کَانَ وَ لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کَذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ فِیهِ وَ حَیّاً لَا مَوْتَ فِیهِ وَ کَذَلِکَ هُوَ الْیَوْمَ وَ کَذَلِکَ لَا یَزَالُ أَبَدا(توحید صدوق،ص 141- بحار الأنوار،  ج 54 ،ص 86)

کان تامه است و جمله لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ عطف برآن و جمله نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کَذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ فِیهِ وَ حَیّاً لَا مَوْتَ فِیهِ حال برای الله است.

و جمله کَذَلِکَ هُوَ الْیَوْمَ وَ کَذَلِکَ لَا یَزَالُ أَبَدا به کان الله ولا شئ غیره بر می گردد .

کَانَ وَ لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ شیء اطلاق دارد و شامل قدیم و حادث می شود، که عالم یا حادث است و یا قدیم که در هر دو صورت شی شامل آن می شود.

پس این روایت وجود دارد و این طور نیست که امثال علامه طباطبایی ره بدون استناد حدیثی را نقل کرده باشد.



کلمات کلیدی : محمد حسین طباطبایی و جعل حدیث-جواب جعل حدیث علامه

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 90/11/15:: 3:1 صبح

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید