سوال :چرا وهابیان از مسافرت به جهت زیارت قبور اولیا نهی می کنند؟
پاسخ :عمده دلیل وهابیان بر حرمت زیارت قبور - حتی قبر پیامبر)صلی الله علیه( - روایت ابوهریره از رسول خدا)صلی الله علیه( است که فرمود: شد رحال یعنی بار سفر بستن, جایز نیست, مگر به سوی سه مسجد: مسجدالنبی, مسجدالحرام و مسجدالاقصی صحیح بخاری, ج 2, ص 631, کتاب الصلاة صحیح مسلم, ج 4, ص 621, کتاب الحج..
در جواب از استدلال به این حدیث می گوییم:
اولاً, از نظر سند به اعتقاد ما ابوهریره موثق نمی باشد و یکی از جاعلان حدیث است. در نتیجه روایات نقل شده توسط او به هیچ وجه قابل اعتماد نمی باشد.
ثانیاً, از نظر دلالت نیز مخدوش می باشد زیرا در این حدیث دو احتمال است:
اول, تحریم بار سفر بستن به سوی تمامی مساجد مگر مساجد سه گانه!
دوم, تحریم بار سفر بستن به همه جا مگر مساجد سه گانه!!
بنابر معنای اول دلیلی بر حرمت شد رحال برای زیارت قبر پیامبر)صلی الله علیه( نیست زیرا قبر پیامبر مسجد نیست.
در صورت دوم نیز چنین حکمی ممکن نیست زیرا لازمه آن حرمت هر نوع سفری است اگرچه به قصد زیارت هم نباشد, که هیچ کس قائل به آن نیست.
غزالی نیز به این نکته التفات پیدا کرده, می گوید: مسافرت عبادی مستحب است از جمله مسافرت به جهت زیارت قبور انبیا, صحابه, تابعین و سایر علما و اولیا. پس به طور کلی هر کس که در حال حیات به او تبرک جسته می شود, در حال ممات نیز می توان به زیارتش تبرک جست. لذا شد رحال برای تحقق این غرض جایز می گردد. این موضوع با حدیث پیامبر)صلی الله علیه(: لا تشد الرحال إلّا إلی ثلاثة مساجد منافات و تعارض ندارد زیرا حدیث مربوط به مساجد است و مساجد از آنجا که همه در فضیلت یکسانند, ترجیحی در سفر برای آن ها نیست, مگر این سه مسجد که به جهت خصوصیتی که دارند, سفر به خاطر آن ها اشکالی ندارد و این مسئله غیر از سفر برای زیارت قبور اولیای الهی است . احیاء العلوم, غزالی, ج 2, ص 742, کتاب آداب السفر.
کلمات کلیدی :
وهابیان-مسافرت- زیارت قبور،
امید-نا امیدی-ترجو-ارجی
[ نظر:() ]