سفارش تبلیغ
صبا ویژن



هرکه بسیار یاد خداوند ـ عزّوجلّ ـ کند، خداوند، دوستش خواهد داشت، و هرکه بسیار یاد خدا کند، برایش دو برائت نامه نوشته خواهد شد : برائتی از دوزخ و برائتی از نفاق . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

آیا شهادت امام حسین علیه السلام یک عمل اختیاری بود یا مقدر شده ب

سوال :آیا شهادت امام حسین علیه السلام یک عمل اختیاری بود یا مقدر شده بود؟
پاسخ :مقدر بودن ، نافی اختیار و به معنای جبری بودن نیست، زیرا تقدیر الهی قابل تعلق به فعل اختیاری است. به عبارت دیگر، اراده خداوند و مشیت او به این ت علق گرفته است که اگر امام حسین)ع( با اراده و اختیار خود، راه مبارزه با یزید را برگزیند و همه دشواری های موجود در این راه را با جان و دل بپذیرد و در برابر ستم یزید سازش نکند و تا پای مرگ ایستادگی نماید، چنان مقام و جایگاه ارزشمندی را پیدا کند، ولی اگر برعکس تن به تسلیم و سازش دهد و انجام وظیفه را فدای حفظ جان خود کند، هرگز به چنین مقام شامخی نایل نشود.



کلمات کلیدی : امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 1:4 عصر
گناه فرزندی که از راه نامشروع متولد شده چیست؟

سوال :گناه فرزندی که از راه نامشروع متولد شده چیست و چرا باید او شقی وبدبخت شود؟
پاسخ :زنازاده نیز مانند دیگران دارای اراده و قدرت انتخاب و نیز دارای عقل و هوش و فطرت الهی است  ولی در عین حال, گناه گرایی در او بیشتر می باشد. اکنون اگر او برخلاف سائقه شدید غریزی, به حکم عقل, شرع و فطرت تن نهاد, پاداشی افزون تر از دیگران دارد  زیرا مبارزه جدی تری با نفس کرده است.
در نتیجه می توان گفت که اولاً او نیز مسلوب الاراده در برابر گناه نیست و ثانیاً اگر کار نیک و ترک گناه کند, نزد خدا مأجور است و از آتش دور خواهد بود. لیکن به طور متوسط درصد نیک سیرتان آنها کمتر است و نزدیکی آنها به آتش دوزخ بیشتر. از این رو پیامبر)ص( هشدار داده اند تا دیگران به وقت رفتار جنسی, خود را تحت کنترل و انضباط شرعی درآورند.



کلمات کلیدی : نامشروع -بدبخت، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 1:4 عصر
خلقت ائمه قبل از حضرت آدم ع

سوال :اینکه گفته می شود ائمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است؟
پاسخ :مقصود از آن, نور و وجود ملکوتی اهل بیت)ع( است که قبل از خلقت حضرت آدم)ع( وجود داشته است  ولی خلقت آنان به صورت بشری و در کالبد جسمانی, متأخر از آدم است و از این نظر آنان از فرزندان و سلاله آدم به حساب می آیند.



کلمات کلیدی : خلقت ائمه-حضرت آدم، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 1:2 عصر
فرقه اهل حق به چه کسانی اطلاق می شود؟

سوال :فرقه اهل حق به چه کسانی اطلاق می شود؟
پاسخ : فرقه اهل حق از جمله آیین های التقاطی بوده و مخلوطی از عقاید باستانی و نیز ادیان مسیحیت, اسلام و... می باشد. در حال حاضر, اهل حق به سه گروه عمده تقسیم شده اند.
 الف( شیطان پرستان
این گروه شیطان را تقدیس کرده و خوک را مقدس می دانند و با هر گونه طهارت مخالف اند. بیشتر پیروان این گروه در کرند, سرپل ذهاب و نواحی مجاور آن سکونت دارند.
 ب ( علی اللهی ها
این گروه می پندارند که حضرت علی)علیه السلام ( خدا است و دین خود را کلاً از اسلام جدا می دانند. این گروه نیز عمدتاً در شمال غرب ایران و در برخی نواحی دیگر پراکنده اند.
 ج ( گروه اهل حق مسلمان
این گروه خود را شیعه می دانند, ولی در سیر و سلوک و آداب متفاوت از شیعه هستند. عمده آثار در دست از این فرقه, مربوط به گروه سوم است  چون دو گروه اول, اساساً فاقد هرگونه پایه فکری بوده و تنها از پیشینیان خود تقلید کورکورانه می کنند و تقریباً آیین و یا معتقدات قابل توجهی ندارند. برای مطالعه بیشتر درباره این گروه به منابع زیر می توانید مراجعه کنید: 1- شاهنامه حقیقت )حق الحقایق(,جیحون آبادی 2- برهان الحق,حاج نور علی 3- آثار الحق,حاج نور علی 4- اهل حق,قاسم افضلی در مجموع, درباره این فرقه و یا دیگر فرقه ها می توانیم بگوییم: هر گروهی که از مسیر قرآن و عترت فاصله بگیرد, دچار انحراف های خطرناکی در زمینه های مختلف می شود. بنابراین راه سلامت همان راه قرآن و عترت است که مرجعیت شیعه در طول تاریخ علمدار این راه بوده اند.



کلمات کلیدی : اهل حق -علی اللهی، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 1:1 عصر
انا قتیل العبرات

سوال :معنای عبارت ) انا قتیل العبرات ( و ) السلام علی قتیل العبرات ( چیست
پاسخ :عبارت هایاَنَا قتیل العَبَرة والسّلام علی قتیل العبرات راجع به امام حسین)ع( است و در جاهای مختلفی ذکر گشته که از آن جمله می توان به زیارت اربعین امام حسین)ع( اشاره کرد. مرحوم مجلسی در معنای این جمله می فرماید: منظور این است که  هیچ مؤمنی به یاد من نمی افتد مگر این که گریه می کند یا بغض, گلوی وی را می گیرد , )بحارالانوار, ج 011, ص 653(.



کلمات کلیدی : قتیل -العبرات، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 1:0 عصر
فلسفه آفرینش مگس چیست؟

سوال :فلسفه آفرینش مگس چیست؟

مگس

پاسخ :مگس نقش های متفاوتی را در طبیعت ایفا می کند.
 الف( باروری گل ها و گیاهان و انتقال گرده ها
 ب( تجزیه و تبدیل عناصر فاسد شدنی در طبیعت و تبدیل آن به عناصر مفید و ارزنده
 ج( طبق گفته برخی دانشمندان, اگر مگس نبود بیماری وبا همه جا را فرار می گرفت.



کلمات کلیدی : امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:59 عصر
افسانه غرانیق چیست؟

سوال :افسانه غرانیق چیست؟
پاسخ :می گویند: سران قریش, مانند:  ولید ,  عاص ,  اسود  و  امیه , با پیامبر ملاقات نمودند و درخواست کردند که برای رفع اختلافات, طرفین خدایان یکدیگر را بپذیرند. در چنین موقع, سوره الکافرون , در پاسخ به درخواست آنان نازل گردید  و پیامبر مأمور گشت که در پاسخ آنها چنین بگوید:  لا اعبد ما تعبدون و لا انتم عابدون ما اعبد : من آن چه را شما می پرستید عبادت نمی کنم, و شما نیز پرستنده خدای من نخواهید بود .
با این حال, پیامبر علاقمند بود که با قریش کنار بیاید و با خود می گفت: ای کاش دستوری نازل می گردید, که فاصله ما را از قریش کمتر می ساخت. روزی در کنار کعبه با صدای دلنشین خود, سوره والنجم را می خواند  هنگامی که به این دو آیه رسید:  افرأیتم الّلات و العزّی, و منات الثالثه الاخری: مرا از  لات  و  عزّی  و  منات  )نامهای بتان بت پرستان بودند( خبر دهید . ناگهان شیطان بر زبان او, این دو جمله را جاری ساخت: تلک الغرانیق العلی, منها الشفاعه ترتجی: اینها غرانیق عالی مقام اند, شفاعت آنها مورد رضایت است. سپس باقی آیات را خواند. هنگامی که به آیه سجده رسید, خود پیامبر و تمام حضّار, اعم از مسلمان و مشرک در برابر بتها! سجده کردند  جز  ولید  که بر اثر پیری موفق به سجده نشد.
برای تحقیق و مطالعه درباره افسانه غرانیق به کتاب خوب و ارزشمند  فروغ ابدیت  نوشته استاد جعفر سبحانی مراجعه نمایید, )ج 1, ص 933(.



کلمات کلیدی : غرانیق -تعبدون، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:56 عصر
فرقه بهائیت

سوال :درباره فرقه )بهائیت( توضیح دهید.
پاسخ : بهائیت:
 پایه گذار این فرقه شخصی به نام میرزا حسینعلی میرزا بهاءاللَّه بود که نخست خود از پیروان فرقه بابیه بود. از آنجا که بابیان شورش هایی بر علیه دولت وقت ایران به راه انداخته و تا سرحد سوء قصد به جان ناصرالدین شاه پیش رفته بودند, بیگانگان و از جمله و مهم تر از همه, روسیه تزاری حمایت گسترده ای نسبت به این گروه کرده و شخص دالگوروکی سفیر روسیه در تهران برای نجات میرزا بهاءاللَّه که به زندان افتاده بود, پادرمیانی کرده و فرستاده خودرا باوی همراه نمود تا به سلامت از ایران خارج شود. ارتباط بهاءاللَّه با سفیران دول گوناگون حکایتگر این حقیقت است که این فرقه به دلائل سیاسی ظهور یافته است. می توان گفت فرقه بهائیت همان فرقه بابیت با تغییراتی چند می باشد.
 اجمالی از عقاید وی و پیروانش چنین است: 1- بهاءاللَّه و باب خدایند و اجهاءاللَّه خدای عالی تر است. 2- در مقطعی بهاءاللَّه خود را عیسای مسیحیان معرفی می کند. 3- نه رکعت نماز هنگام زوال و در صبح ها و شام ها واجب است و از تعداد دیگر عفو شده است. 4- نماز به طرف اقدس بهاءاللَّه یعنی مقام قدس )عکا( که خداوند آن را محل طواف ملاء اعلی و محل اقبال مردم قرار داده خوانده شود. 5- معاف داشتن مردم از خواندن نماز آیات. 6- نماز جماعت باطل است. 7- عید فطر همان عید نوروز است. 8- هر که مستطیع است به غیر از زن ها باید به حج خانه )یعنی محل دفن بهاءاللَّه در عکا( برود. و... این فرقه پیوند عمیقی با صهیونیزم و کشور اسرائیل دارد و اسرائیل به صراحت از آنان حمایت کرده و می کند. شرح این ماجرا خارج از حوصله این نوشتار است در این باب نگا: تاریخ جامع بهائیت, همان, از فصل یازدهم تا فصل هیجدهم.



کلمات کلیدی : فرقه بهائیت-بهاءاللَّه، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:55 عصر
کرسی یعنی چه؟

سوال :)کرسی( یعنی چه؟
پاسخ :کرسی: بنابر آنچه که از روایات استفاده می شود, کرسی, ظاهر علم خداوند بوده و عرش باطن آن است. امام صادق)ع( در روایتی می فرماید:  ... عرش در همان حال که با کرسی مرتبط است, از آن جدا می باشد  زیرا آنها دو در, از بزرگ ترین درهای غیب هستند و هر دو نهان اند, آن دو در غیب قرین و نزدیک یک دیگراند.
 زیرا کرسی باب آشکار غیب است که آغاز آفرینش از آن بوده و همه اشیا از آن پدید می آیند  و عرش باب نهان است که علم چگونگی, بودن, اندازه, حد, مکان, مشیّت, صفت اراده و دانش الفاظ و حرکات و ترک, و علم بازگشت و آغاز, همه در آن یافت می شود. پس آنها در علم, دو باب نزدیک به یکدیگرند  زیرا ملک عرش غیر از ملک کرسی است و دانش آن, نهان تر از علم کرسی است... , )ر.ک: توحید, صدوق, باب 05, صص 123 - 323, ج اوّل(.



کلمات کلیدی : کرسی، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:55 عصر
عرش به چه معناست؟

سوال :)عرش( به چه معناست؟
پاسخ :عرش: این واژه حکایت گر موجودی است که نسبتش با همه موجودات یا خصوص عالم اجسام و مادی, بسان نسبت سریر پادشاه به کشور است. هم چنین نسبتش به خداوند سبحان, مانند نسبت سریر سلطان به سلطان است.
به عبارت دیگر,  عرش , مرتبه ای از وجود است که تمام صفات خداوند سبحان, در آن تجلّی کرده است. جایگاه پادشاه که مقام صدور احکام است,  عرش  نیز همان مقام صدور احکام تفصیل یافته موجودات است  یعنی, در آن مقام  وجوه  تمام موجودات و وجودهای شریف آنها, به طور تفصیلی حضور دارند. از آن جا که گستره عرش مجرد و مادی را در بر می گیرد, خود یک موجود مجرد است. ازاین رو, فعلیت های تمام موجودات مادون, نزد خداوند سبحان و برای او با تمام وجودشان, حضور دارد و به همین جهت عرش از مراتب علم خداوند به شمار می رود.



کلمات کلیدی : عرش-، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/19:: 12:54 عصر
<      1   2   3   4   5   >>   >

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید