سفارش تبلیغ
صبا ویژن



کمترین حقى که از خداى سبحان بر گردن شماست این که از نعمتهاى او در راه نافرمانى‏اش یارى نباید خواست . [نهج البلاغه]

آیا سر مقدس امام حسین علیه السلام تکلم کرد ؟

سوال : آیا سر مقدس امام حسین علیه السلام تکلم کرد ؟ و اگر چنین است پس چگونه مردمی که این معجزه را دیدند هدایت نشدند ؟
پاسخ :  سخن گفتن سر مقدس امام حسین علیه السلام در کتب معتبره مثل کتابهای بحار  مرحوم مجلسی و کتاب منتخب طریحی و کتاب لهوف سید بن طاووس و کتاب ارشاد شیخ مفید  نقل شده است و اینگونه امور که جزء کرامات است نه معجزات بنابر صحت وقوعش ، در نزد همه  مردم اتفاق نیفتاده است بلکه نزد بعضی که ناقل آن بوده اند اتفاق افتاده و در آن نیز حکمتی بوده  است چه آن حکمت نزد ما معلوم باشد یا مجهول .  اضافه بر این اگر فرضا در نزد مردم هم چنین وقایعی اتفاق می افتاد لازمه اش متنبه شدن آنها  نبود زیرا چقدر انبیاء الهی معجزات آوردند ولی مردم اصلاح نشدند ، و در اخبار منقول است که سر  مقدس یحیی بن زکریا بعد از شهادتش تکلم با قاتل خود کرد ولی باز هم موثر واقع نشد و علت این  امر غلبه حرص و شهوت و طمع بر مردم است و وقتیکه آنها غرق در اینگونه امور شدند دیگر  موعظه در آنها اثری نمی کند و اصلا درآن گونه امور عجیب و غریب تفکر نمی کنند ، مردمیکه  مرتکب جنایت بزرگی می شوند وعترت پیامبرشان را می کشند و عیالات او را فحش داده و به  اسارت می برند چه بعدی دارد که معجزه یا کرامت در آنها اثر نکند .  و بهترین گواه بر این مطلب مشاهده احوالات مردم زمان خود ما است که در خیانت ومکر و حیله  فرو رفته و دیگر هیچ موعظه ای در آنها اثر نمی کند و حکام ظالم برآنها مسلط شده و دشمنان  اسلام بر مسلمین حاکم شدند ) و قدس را اشغال و سرزمینهای اسلامی را مورد هجوم همه جانبه  خود قرار دادند ( و مسلمین هنوز در خواب هستند .
 پرسش و پاسخ / ترجمه سید مهدی شمس الدین, کاشف الغطاء - محمد حسین



کلمات کلیدی : سرامام حسین -تکلم، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:47 عصر
امام مهدی (ع) در برابر سلاحهای مخوف چگونه با شمشیر قیام خواهد کر

سوال :امام مهدی)ع( در برابر سلاحهای مخوف چگونه مانند جدش با شمشیر قیام خواهد کرد؟
پاسخ :اولاً: مقصود از خروج با شمشیر, مأموریت به جهاد و توسل به اسلحه برای اعلاء کلمه حق است.
بنابر این قیام با شمشیر, کنایه از قیام با اسلحه و پیکار و جهاد و تعیین نوع مأموریت آن حضرت است و اینکه آن حضرت مأمور به مصالحه با کفار نیست.
بدیهی است با هر اسلحه ای که لازم باشد, آن حضرت و اصحابش با کفار و ستمگران جهاد می نمایند و از هرگونه اسلحه ای که در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد و به استعمال آن حاجت داشت باشند, استفاده می نمایند.
ثانیاً: از کجا که در زمان ظهور آن حضرت, این اسلحه های مهیب در اختیار بشر باقی باشد  زیرا ممکن است که در اثر حوادث و آشوبها و انقلابات شدید و جنگهای خانمانسوز جهانی, که پیش از ظهور آن حضرت واقع می شود دو ثلث بشر نابود شود, این اسلحه های جهنمی معدوم گردد و شاید کسی باقی نماند که بتواند از این اسلحه ها استفاده کند, یا آنها را تهیه نماید و این احتمال هم کاملاً بجا و قابل توجه است.
امامت و مهدویت ج 3 - پاسخ ده پرسش,آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی



کلمات کلیدی : امام مهدی ع -سلاحهای مخوف- شمشیر، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:31 عصر
وضعیت کودکان در روز قیامت

سوال : وضعیت کودکان غیر ممیز و دیوانگان ، و سفیهان در روز قیامت چیست ؟ آیا آنها به بهشت می روند یا جهنم ؟
پاسخ :  به لحاظ عقلی راهی برای کشف و درک وضعیت این دسته از انسان ها وجود ندارد .  قرآن کریم نیز تفصیلا درباره آنان سخن نگفته است .  بلکه اجمالا فرموده است و آخرون مرجون لامراللّه اما یعذبهم و اما یتوب علیهم و اللّه علیم حکیم   توبه / 601 و نیز آیه 99 از سوره نساء بیانگر حکم این افراد است .  از مجموع این آیات به به دست می آید که خداوند بزرگ آنان را مورد عفو و توبه قرار می دهد .  البته گروهی از آنان که قابلیت آن را داشته اند که به نحوی تکلیف به آنها متوجه شود  ومی توانسته اند حریم الهی را نگه دارند اما چنین نکرده اند ، مورد عذاب واقع خواهند شد .
 تفسیر المیزان ج 6 ص 273, طباطبائی - سید محمد حسین



کلمات کلیدی : وضعیت کودکان-قیامت، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:19 عصر
حوادث طبیعی

سوال : امروزه علم ثابت کرده است که حوادث طبیعی مانند سیل ، زلزله ، رعد و برق ،باران ، طوفان و نظایر آن همه دارای علل طبیعی شناخته شده اند . پس چگونه قرآن کریم این حوادث و پدیده ها را به خداوند نسبت می دهد ؟
پاسخ :  از آنجا که هر چیزی در این عالم است مستقیما یا غیر مستقیم مخلوق خداوند است ،قرآن کریم  وقوع این گونه حوادث را به خداوند نسبت می دهد .  گرچه در خود قرآن نیزعلل و اسباب واسطه گاه مستند این حوادث دانسته شده است .  هو الذی انزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم .  به بیان دیگر نباید میان علل طولی و علل عرضی اشتباه کرد .  برای پدید آمدن یک حادثه مجموعه ای از علل و شرایطلازم اند اما کافی نیستند .
 خداوند کریم خالق و آفریننده همه علل واسطه و لازم است و اراده او تمام کننده مجموعه  علتهاست و بدون اراده و چیزی روی نخواهد داد .  از این رو درست است که بگوئیم همه این حوادث را خدا پدید آورده است .  زیرا علل و اسباب آنها را پدید آورده و اراده خود را نیز به آنها افزوده است .  همچنین می توان گفت که این پدیده مستند به علل و اسباب طبیعی خوداند .
 تفسیر المیزان ج 9 ص 491, طباطبائی - سید محمد حسین



کلمات کلیدی : حوادث طبیعی، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:15 عصر
آتش بر فرزندان حضرت زهرا حرام شده است؟!!!

سوال : در بعضی از اخبار وارد شده که آتش بر فرزندان حضرت زهرا حرام شده است حتی اگرآنها از مخالفین باشند ) البته بعضی از آنها که ادعای امامت کاذب کند از این حکم استثناء شده است ( . آیا مسئله همینطور است .
پاسخ :  برادر امام رضا ) علیه السلام ( که نامش زید و معروف به ) زید النار ( بود برعلیه مامون قیام کرد و  شکست خورد و مامون او را دستگیر کرد به امام رضا ) علیه السلام ( بخشید و امام رضا به او فرمود  که که منظور پیامبر از اینکه آتش بر ذریه فاطمه حرام است این است که ذریه و فرزندان او که  صلب حسن و حسین و زینب )علیهم السلام( باشند به آتش نمی سوزند .  و ادله قطعی عقلی نیز این مسئله را تایید می کند و احادیثی نیز داریم که خدابهشت را برای  مطیعان و جهنم را برای نافرمانها خلق کرده است ) حال این مخالف هر کس می خواهد باشد ( . بلی شفاعت و غفران مسئله ای جداگانه است و شامل حال همه دوستان فاطمه می شود  واختصاص به فرزندانش ندارد .
 پرسش و پاسخ / ترجمه سید مهدی شمس الدین, کاشف الغطاء - محمد حسین



کلمات کلیدی : آتش-سید-جهنم، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 10:0 عصر
آیا پس از قیامت خلقت خداوند پایان می یابد؟

سوال :آیا پس از قیامت خلقت خداوند پایان می یابد؟
پاسخ :- الف ( اینکه خداوند جهان دیگری خواهد آفرید یانه , دلیل خاصی وجود ندارد .
ب ( باید توجه داشت که حتی نظام موجود هرآینه در حال آفرینش است   زیرا جان هستی معلول است و در حکمت متعالیه ثابت شده است که معلول چیزی جز کار و فعل و ایجاد فاعل نیست و هر گاه فاعل از خلق و ایجاد دست بکشد دیگر فعلی نیست و جهانی وجود ندارد .بنابراین هستی در حال آفرینش مداوم است و خداوند همواره در کار خلق و ایجاد ) کل یوم هو فی شان ( . برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به : 1- اصول فلسفه و روش ریالیسم , ج 3, مقاله نهم شهید مطهری و علامه طباطبایی 2-آموزش فلسفه , ج 2آیت الله مصباح یزدی
 ج ( تداوم حالت زندگی , مرگ و رستاخیز پس از قیامت برای انسان های موجود متصور نیست   بلکه همه انسان ها تا ابد به حیات خود ادامه خواهند داد, برخی در بهشت , برخی درجهنم , برخی نیز از ابتدا وارد جهنم شده و بعد به بهشت می روند عده ای نیزتا ابد در بهشت خواهند ماند  اما اگر خداوند موجودات دیگری بیافریند,ممکن است برای آنها مراحل سه گانه فوق رخ دهد .



کلمات کلیدی : خلقت خداوند، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:58 عصر
درباره جن و ویژگی های آن توضیح دهید .

سوال :درباره جن و ویژگی های آن توضیح دهید .
پاسخ :جن - چنان چه از مفهوم لغوی این کلمه به دست می آید -موجودی است ناپیدا که وجود آن را قرآن کریم تصدیق کرده و مشخصاتی رانیز برای آن معرفی نموده است از جمله این که : 1- از شعله آتش آفریده شده اند .2- مانند انسان دارای تکلیف و مسوولیت هستند .3- دارای علم وادراک و تشخیص حق از باطل و استدلال می باشند .4- گروهی از آنها مومن و گروهی کافر و دارای افراد خوب و بدند .5- آنها نیز مانند انسان مرگ و میرو تولید نسل دارند .6- همانند انسان در قیامت برانگیخته می شوند و جزای اعمال خود را می بینند .
ولی آنچه که در زبان مردم مرسوم است که آنها راموجوداتی دارای اشکال عجیب و غریب و موذی و مضر به حال انسان وبدخواه او معرفی می کنند که گاهی مزاحم دیگران می شوند, اغلب پایه واساسی ندارد و نه مورد تایید عقل است و نه مورد تایید قرآن . البته ممکن است افرادی از طریق علوم غریبه مانند سحر, جادو و کهانت با بعضی ازافراد جن ارتباط پیدا کنند و آنها را استخدام نمایند  اما چنین افرادی بسیاراندک و انگشت شمارند .اما کارهای آنها با خواندن بعضی از سوره های قرآن مانند : ناس , علق و کافرون و هم چنین با بعضی از دعاهای رسیده ازمعصومین بی اثر می شود.



کلمات کلیدی : جن-آتش، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:57 عصر
قرائت های مختلف ازدین یعنی چه؟

سوال :قرائت های مختلف ازدین یعنی چه؟ وبا اختلاف فتوای مراجع در بعضی از مسائل چه فرقی دارد؟
پاسخ :قرائت های مختلف از دین از تفکر پلورالیزم دینی در بُعد نظری ناشی میشود. گرایش مذکور چنین میپندارد که اختلاف ادیان ناشی از اختلاف فهمها از دین است. دین به عنوان حقیقت واحد وثابت مختص خداست وهیچ انسانی وحتّی پیامبران را بدان راهی نیست وآنچه در حوزه معرفتی انسان قرار میگیرد تنها برداشت ذهنی وفهم بشری اوست. اختلاف جزئی فقها در برداشت از مدارک فقهی امری است ممکن، لکن آنچه عقلاً ومنطقاً نمیتوان پذیرفت این است که این تغییرات جزئی و روبنایی را مستمسک قرار دهیم وبگوییم چون در این موارد جزئی تبدّل رأی واختلاف در فتوا پیدا شده است، پس بشر هیچ گونه معرفت ثابت ویقینی نمیتواند داشته باشد وتمام علومش دستخوش تغییر وتحول است.
پرسشها وپاسخها,استاد محمد تقی مصباح یزدی



کلمات کلیدی : قرائت های مختلف-پلورالیزم، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:56 عصر
شیعیان نزاریه چه کسانی بوده اند؟

سوال : شیعیان نزاریه چه کسانی بوده اند؟
پاسخ : نزاریه : گروندگان به  حسن صباح  می باشند که وی از مقربان مستنصر بود و پس از مستنصر، برای طرفداری که از نزار می نمود، به حکم مستعلی از مصر اخراج شد. وی به ایران آمده پس از چندی از قلعه ٍِِِِالموت از توابع قزوین سردرآورد. قلعه الموت و چند قلعه دیگر مجاور را تسخیر کرد و به سلطنت پرداخت. در آغاز کار به نزار دعوت کرد و پس از مرگ حسن )سال 815 هجری قمری(  بزرگ امید رود باری  و پس از وی فرزندش  کیا محمد  به شیوه آیین حسن صباح سلطنت کردند و پس از وی فرزندش  حسن علی ذکره السلام  پادشاه چهارم الموتی، روش حسن صباح را که نزاری بود برگردانیده به باطنیه پیوست. تا اینکه هلاکوخان مغول به ایران حمله کرد، وی قلاع اسماعیلیه را فتح نمود و همه اسماعیلیه را از دم شمشیر گذرانید، بنای قلعه را نیز با خاک یکسان ساخت و پس از آن در سال 5521 هجری ، آقاخان محلاتی که از نزاریه بود در ایران به محمد شاه قاجار یاغی شد و در قیامی که در ناحیه کرمان نمود شکست خورده به بمبئی فرار کرد و دعوت باطنی نزاری را به امامت خود منتشر ساخت و دعوتشان تاکنون باقی است و نزاریه فعلاً  آقاخانیه  نامیده می شوند.
شیعه در اسلام   ص17,علامه سید محمد حسین طباطبائی



کلمات کلیدی : شیعیان نزاریه-حسن صباح-الموت، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:54 عصر
شیعیان دروزیه چه کسانی بوده اند؟

سوال : شیعیان دروزیه چه کسانی بوده اند؟
پاسخ : دروزیه : طایفه دروزیه که در جبال دروز شامات ساکنند در آغاز کار، پیروان خلفای فاطمیین مصر بودند تا در ایام خلیفه ششم فاطمی به دعوت  نشتگین دروزی  به باطنیه ملحق شدند، دروزیه در  اَلْحاکِمُ باللهِ  که به اعتقاد دیگران کشته شده، متوقف گشته می گویند وی غیبت کرده و به آسمان بالا رفته! و دوباره به میان مردم خواهد برگشت!
شیعه در اسلام   ص27,علامه سید محمد حسین طباطبائی



کلمات کلیدی : دروزیه-دروز، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:54 عصر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید